Bericht uit Berlijn (7)
De schok dat Horst Tappert alias Oberinspektor Derrick in de oorlog
fouter dan fout is geweest is in Nederland geloof ik harder aangekomen dan in
Duitsland. Alleen de 'Bild Zeitung' weet er nog wel een sappig verhaal van te
kruiden, de rest van de kranten bericht toch vooral zakelijk over deze
onthulling van een Duitse socioloog die onderzoek deed naar een
theatergezelschap waar ook Tappert vanaf 1947 deel van uitmaakte.
Dat een Nederlandse zender nu dan
ook heeft besloten de herhalingen van de serie om deze reden terug te trekken
is dan wel weer breed door alle pers hier opgepikt, inclusief de verklaring van
omroepbaas Jan Slagter dat een acteur die zo liegt over zijn verleden
natuurlijk niet langer geëerd kan worden. Dat zou een regelrechte belediging
zijn voor de Opfer des Krieges. Want het
gaat natuurlijk vooral om een acteur met een Duits verleden. En het
klinkt ook behoorlijk luguber en macaber: soldaat van het
SS -Panzergrenadier-regiment 1 bijgenaamd "Totenkopf". Rusland, 1943.
De rest kan je uittekenen.
Het oorlogsverleden van Tappert is
als het ware een bijvangst van het onderzoek, maar omdat hij zo'n Duits icoon
is tot ver over de grenzen natuurlijk wel meteen wereldnieuws. Het bewuste stilzwijgen
van Tappert over zijn lidmaatschap van de Waffen-SS
is opmerkelijk, zeker in het licht van de wetenschap dat de bedenker en schrijver
van de serie nota bene in hetzelfde regiment zat, bijna een kameraad kon zijn
geweest. En dit ook zijn hele leven
voor de buitenwereld verborgen hield. Deelden ze dit geheim?
Duitse krimi fans zijn er rotsvast
van overtuigd dat zijn rol als Derrick er niet minder sympathiek door is
geworden. Ik ben daar toch iets minder zeker van. Het beeld van de ietwat
onbeholpen, stilzwijgende rechercheur in lange bruine leren jas met die grote
ronde bril en die vragende ogen wordt er toch een beetje sinister door. Der Schweigsame, zoals 'Welt am Sonntag'
hem zo treffend noemt.
De onvergetelijke Jiskefet imitatie
komt wat die donkere kant betreft zo nog verontrustend akelig dicht bij de
werkelijkheid. Het cliché beeld van de foute Duitser die ongewild dwars door
alle goede bedoelingen heen breekt. En in het geval van Horst Tappert dus niet
gelogen.
Die andere kultkrimi Tatort blijft Duitsland elke zondagavond stevig in zijn
greep houden. Met miljoenen zitten ze traditiegetrouw voor de buis voor weer
een nieuwe episode uit deze onverwoestbare thriller reeks. Waar zou Der Kommisar deze keer vandaan komen?
Uit Keulen, Munster of Hamburg? Elke regio kent namelijk zijn eigen
afleveringen, met ieder een eigen politiechef. Bij de concurrent de ZDF doet
intern spottend de grap de ronde dat al zou je op zondagavond na Tatort het
telefoonboek voorlezen, dat je dan
nog de hoogste kijkcijfers zou halen. Omdat iedereen dan inmiddels voor de
buis in slaap is gevallen.
Wat voor de Amerikanen de Western
is, is voor ons Tatort, zo zeggen de Duitsers graag. Een verlangen naar iets
wat voorbij is en nooit meer terug komt, de tijd dat alles nog goed was en
overzichtelijk. Goed en kwaad nog een duidelijk gezicht had. Het betere Heimat gevoel in krimi formaat verpakt. Met veel oog voor het decor, de schier
oneindige landschappen op de achtergrond.
Als ik samen met een paar bevriende
Nederlandse collega journalisten hier in Berlijn een keer de proef op de som
wil nemen en we besluiten naar een van de vele café's in de buurt te gaan waar
op zondag Tatort live te zien is, wacht ons nog een zware bevalling.
Want zo'n grote opeenstapeling van cliche's is op den duur na anderhalf uur steeds moeilijker te verteren. En werkt alleen nog op de lachspieren. Om ons heen wordt er intensief meegeleefd, uitbundig gelachen om de grootste flauwiteiten en klappen de mensen zichtbaar opgelucht als de zaak weer is opgelost. Wij blijven achter met louter vraagtekens. Hebben de Duitsers dan werkelijk helemaal geen smaak?
Want zo'n grote opeenstapeling van cliche's is op den duur na anderhalf uur steeds moeilijker te verteren. En werkt alleen nog op de lachspieren. Om ons heen wordt er intensief meegeleefd, uitbundig gelachen om de grootste flauwiteiten en klappen de mensen zichtbaar opgelucht als de zaak weer is opgelost. Wij blijven achter met louter vraagtekens. Hebben de Duitsers dan werkelijk helemaal geen smaak?
Dat blijkt een dag later gelukkig
wel mee te vallen, als ik de nabeschouwingen lees. Elke aflevering wordt hier
in de kranten namelijk uitvoerig geanalyseerd. Ze hebben er geen goed woord
voor over, en sabelen deze Tatort dan ook genadeloos neer. De personages zijn
te vlak, het is niet authentiek genoeg, de hoofdpersoon is een peinliche
Schießbudenfigur,
een 'schiettent figuur'. 'Bild' noemt deze aflevering unglaubwürdig, unwitzig en
ronduit unerträglich. Voorlopige
conclusie van deze krant: dit was met afstand de slechtste Tatort alle tijden! Dat ik dat toch maar mooi heb mee
mogen maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten