woensdag 11 juli 2007

Geheugen, spreek!


Het prettig wetenschappelijke VPRO programma Noorderlicht is deze week een mooie radio serie gestart over het vanzelfsprekende van het leven, en wat nu precies het verschil is tussen dode en levende materie. Daarbij spelen bewustwording, waarneming en natuurlijk ook het geheugen een belangrijke rol. Zo weet ik nu dat de emotie soms de overhand neemt over de ratio als het gaat om welke dingen we onthouden en welke niet.

Vanochtend word ik wakker uit een roes van vergeten tekstregels van Bloem. Nee, niet de dichter maar dat bandje van de zoon van Mies Bouwman. Bloem is een van die vele groepen die op de golf van het succes van Doe Maar een verdomd leuk album (Vooral Jong Blijven) heeft weten te maken. Nederpop. Vaak met gekunstelde teksten, maar soms ook heel erg origineel en vindingrijk. De teksten van Bloem zijn nog altijd loepzuiver en puntgaaf.


En ik dacht dat ik de meeste liedjes nog wel uit mijn hoofd zou kennen, maar nu is er me toch eentje ontschoten. En dat zit me niet lekker. Natuurlijk, de riedel over Annemarie kan iedereen nog wel meezingen vooral omdat het zo heerlijk op de melodie rijmt (elke deur doe ik voor haar open, ik ga zelfs met haar hondje lopen...) maar dat liedje over de poes, de supermarkt, die zeilboot en al die andere?

Annemarie is dus het meisje met blonde haren en blauwe ogen, uit een sprookjesboek geslopen dat aan de kassa staat en een kaartje wil van vijf gulden voor de film van vanavond, en dan is er nog Jessica (alles wat je doet, zegt of denkt is ok) en UFO's die in de nacht komen, Sneeuwitje (of was het Roodkapje?), de vrouw die er vaker alleen op uit gaat (ze is dan bij een vriendin geweest, en haar wangen kleuren lichtjes rood) en natuurlijk Poes. Het mooiste poezenliedje ooit gemaakt (we keken samen naar tv, ze mauwde met de liedjes mee).

Laten we hopen dat Komrij straks deze onvergetelijke tekstregels niet vergeet toe te voegen aan zijn nieuwe 'Bloemlezing', deze kleine pareltjes van woordkunst;

En ze keek me aan
'T was meteen gedaan
Vanaf toen, alles
Voor een zoen
[uit: Even aan mijn moeder vragen]

Doodgereden
Door de regen
Het gebeurde in de nacht
Poes heeft niet goed
Uitgekeken
Lieve poes
Rust jij maar zacht

[uit: Poes]

Geen opmerkingen: